Aktuality

17.11.2017
10.11.2017
V pátek 17.11.2017 (Státní svátek) bude fitness otevřené 9:00 - 21:00 hod.

Šmakoun
4.11.2014
Nově v MišMaš fitness k zakoupení ŠMAKOUN. Příchutě a druhy dle aktuální nabídky na recepci.

Solárium ERGOLINE 600
17.7.2014
Od 16.7.2014 nově v provozu solárium ERGOLINE 600. V nabídce i kosmetika do solária. Hezké opalování!

Prodej suplementů
19.6.2014
Na základě Vašich přání jsme rozšířili prodej suplementů. Více info přímo v posilovně na recepci.

Registrace SKFČR
19.2.2014
Máme pro Vás skvělou novinku!!! Dne 19.2.2014 jsme se stali členem SKFČR jako oddíl MišMaš Fitness. Všichni závodníci...



Cholesterol - dobrý nebo špatný?

Na cholesterol se obvykle díváme jako na něco špatného a tento pohled je do určité míry správný, protože cholesterol je hlavním rizikovým faktorem při vzniku srdečních onemocnění. Snížit riziko onemocnění srdce pomáhá zdravý životní styl a vyvážená strava, nicméně i cholesterol pro zdraví organismu potřebujeme.  

Co je cholesterol? 

Cholesterol je voskovitá látka, která spolu s tuky a oleji patří do skupiny lipidů. Je nezbytnou složkou všech buněk našeho těla a má svoji úlohu při tvorbě mozkových buněk a některých hormonů. Ačkoli některé potraviny už cholesterol přímoobsahují, většina cholesterolu v organismu se tvoří v játrech. 

Cholesterol a zdraví

Příliš mnoho cholesterolu v krvi (hypercholesterolemie) je hlavním rizikovým faktorem onemocnění kardiovaskulárního systému,  což může vést k infarktu. Jde o hlavní příčinu úmrtí v Evropě. 

Známe dva typy cholesterolu: LDL cholesterol (lipoproteiny s nízkou hustotou) a HDL cholesterol (lipoproteiny s vysokou hustotou)

LDL cholesterol - často označovaný také jako "špatný" cholesterol, roznáší tuk po těle a je objemný, chlupatý a lepkavý. Při příznivých podmínkách se LDL cholesterol lepí na stěny tepen a zužuje je. Tyto změny zpětně vedou k tomu, že krev se více sráží. Při vytvoření sraženiny (trombus) a blokaci zúžené tepny (trombózy) může dojít k srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici. Ačkoliv se LDL přirozeně vytváří v organismu, u některých lidí je ho příliš. Množství LDL cholesterolu výrazně ovlivňuje i výživa. 

HDL cholesterol - nebo "dobrý" cholesterol, „odklízí tuk“  a vrací jej do jater. Vysoká hladina HDL cholesterolu znamená, že v tepnách se tuk ukládá daleko méně. Vysoký poměr HDL: LDL, t. j. vysoká hladina HDL cholesterolu v poměru k LDL cholesterolu, chrání člověka před onemocněním srdce. Hladinu HDL cholesterolu pomáhají zvyšovat tělesné aktivity a zdravé stravování. 

Výživa, životní styl a cholesterol

Hladinu cholesterolu v krvi ovlivňuje několik faktorů. Vyvážená strava, přiměřená tělesná hmotnost a tělesná aktivita jsou hlavními faktory udržení hladiny cholesterolu v normálu. 

Cholesterol v jídle

Některé potraviny (vejce, játra, ledviny a krevety) přirozeně obsahují cholesterol. Cholesterol v potravinách většinou neovlivňuje hladinu krevního cholesterolu natolik, jako druh konzumovaného tuku, ale někteří lidé bývají citliví i na vysoký příjem cholesterolu ve stravě. 

Tuky ve stravě

Tuk ve stravě se obvykle dělí na nasycené a nenasycené. Obecně, většina nasycených tuků zvyšuje hladinu celkového a LDL cholesterolu. Nasycené tuky jsou v másle, sádle (a potravinách, které se z nich připravili, například máslová těsta, koláče a sušenky), v masných výrobcích (salámy či klobásy), ve smetaně, sýrech a potravinách obsahujících kokosový nebo palmový olej. K potravinám s obsahem nenasycených tuků patří jedlé oleje a pomazánky rostlinného původu (např. řepkový olej, olivový olej, sojová pomazánka), tučné ryby (např. makrela, losos a sleď), ořechy a avokádo. 

Bez ohledu na to, zda konzumujeme správné tuky, je vhodné snažit se i o snížení celkového příjmu tím, že místo smažení budeme potraviny péct, grilovat a vařit ve vodě nebo v páře, přičemž snížíme i příjem potravin, které obsahují hodně tuku. Všímejte si výživové informace na obalech potravin, abyste zjistili, kolik jakého tuku, zejména nasyceného, výrobky obsahují.

Správný výběr potravin

Kromě typu tuku, který konzumujeme, existují i potraviny, které pomáhají udržovat zdravou hladinu cholesterolu. Užitečné je konzumování velkého množství ovoce a zeleniny, potravin obsahujících vlákninu (např. ovesné vločky, čočka, fazole či hrách), různých ořechů (např. mandle) a sóji. Vědci zjistili, že konzumace zdravé nízkotučné stravy, včetně již zmíněného "portfolia" potravin, může snížit hladinu cholesterolu až o 20%.