Aktuality

Svátek
18.9.2017
Ve čtvrtek 28.9.2017 (Státní svátek) bude fitness otevřené 9:00 - 21:00 hod.

Šmakoun
4.11.2014
Nově v MišMaš fitness k zakoupení ŠMAKOUN. Příchutě a druhy dle aktuální nabídky na recepci.

Solárium ERGOLINE 600
17.7.2014
Od 16.7.2014 nově v provozu solárium ERGOLINE 600. V nabídce i kosmetika do solária. Hezké opalování!

Prodej suplementů
19.6.2014
Na základě Vašich přání jsme rozšířili prodej suplementů. Více info přímo v posilovně na recepci.

Registrace SKFČR
19.2.2014
Máme pro Vás skvělou novinku!!! Dne 19.2.2014 jsme se stali členem SKFČR jako oddíl MišMaš Fitness. Všichni závodníci...



Role vlákniny ve zdravé výživě

Vláknina sice nepatří mezi klasické živiny, tvoří však významnou složku naší stravy. Při průchodu trávicím traktem se nerozkládá a neabsorbuje, což je hlavní důvod, proč je pro nás vláknina tak důležitá.

Co to vlastně vláknina je? Tvoří ji jedlé části rostlin, které se nerozkládají a neabsorbují v tenkém střevě, proto přecházejí do tlustého střeva „neporušené“. Vláknina obsahuje neškrobové polysacharidy (celulosu, hemicelulózu, rostlinné gumy, pektiny), oligosacharidy (inulin), lignin a další rostlinné složky (vosky). Zahrnuje i jeden druh škrobu, označovaný jako rezistentní škrob (nachází se v luštěninách, celozrnné mouce, šrotu a v některých snídaňových cereáliích). 

Hlavní zdroje  vlákniny

Nachází se v ovoci (broskve, jahody, ostružiny, maliny, rybíz, pomeranče), zelenině (růžičková kapusta, zelí, artyčoky, cibule, česnek, kukuřice, hrách, zelené fazolky, brokolice), luštěninách (čočka, cizrna, fazole) a v celých zrnech obilovin s otrubami. 

Druhy vlákniny

Vláknina se často rozděluje podle rozpustnosti na vlákninu rozpustnou a nerozpustnou. Oba tyto typy se nacházejí v různých vzájemných poměrech v potravinách obsahujících vlákninu. Dobrým zdrojem rozpustné vlákniny je oves, ječmen, ovoce, zelenina a luštěniny (fazole, čočka, cizrna). Bohatým zdrojem nerozpustné vlákniny je celozrnný chléb, cereální snídaně a pod.

Vláknina a vliv na zdraví

Nestrávená vláknina se dostává až do tlustého střeva, kde je částečně nebo úplně fermentovaná střevními bakteriemi. Během fermentace vznikají různé produkty, mastné kyseliny s krátkým řetězcem a plyny. Právě kombinace účinků fermentačního procesu a vzniklých vedlejších produktů příznivě působí na zdraví.

Hlavní fyziologické účinky připisované vláknině 

Funkce střev

Vláknina, zejména nerozpustná, brání vzniku zácpy, protože zvětšuje objem stolice a zkracuje průchod potravy trávicím traktem. Tyto účinky se zvyšují, jestliže se zároveň s příjmem vlákniny zvyšuje i příjem vody. 

Mastné kyseliny, které vznikají fermentací vlákniny v tlustém střevě, představují významný zdroj energie pro buňky tlustého střeva a mohou zároveň inhibovat růst rakovinových buněk střevního traktu. Úpravou funkce střevního traktu snižuje vláknina i nebezpečí vzniku některých zdravotních potíží, např.. hemoroidů. 

Hladina glukózy v krvi

Rozpustná vláknina může zpomalovat trávení a absorpci sacharidů, a tak snižuje vzestup hladiny glukózy v krvi.. Cukrovkáři tak mohou lépe ovlivňovat svou hladinu glukózy v krvi. 

Cholesterol v krvi

Výsledky epidemiologických studií potvrdily rovněž význam vlákniny při prevenci kardiovaskulárních onemocnění, protože příznivě ovlivňuje profil krevních lipidů. Tuto skutečnost potvrdily i klinické zkoušky. Viskózní vláknina  nebo ovesné či rýžové otruby snižují hladinu celkového sérového cholesterolu i lipoproteinu s nízkou hustotou (LDL) v krvi.  

Za hlavní výhodu stravy bohaté na vlákninu je považováno zlepšení hladiny glukózy v krvi a profilu krevních lipidů, je však třeba znát i další výhody. Vláknina zvyšuje objem přijímané potravy bez zvyšování energetické hodnoty, což může příznivě ovlivňovat pocit nasycení a pomáhat při snižování tělesné hmotnosti. 

Pro získání všech uvedených výhod je potřeba  zdroje vlákniny v potravě střídat. Ovoce, zelenina, luštěniny a celozrnné obiloviny obsahují nejen dostatek vlákniny, ale i mnoho dalších živin a složek nezbytných pro zajištění dobrého zdravotního stavu.